השפעות הגיל על איכות הקולגן בגופנו

המדע הוכיח כי מגיל 30 ואילך ייצור הקולגן הולך ופוחת בקצב של 1-1.5 אחוז בשנה לערך. אנחנו ממשיכים בייצור קולגן באיכות נמוכה לכן הוא מתפרק במהירות. התהליך הזה הוא בעצם אחד מהגורמים לתהליך הזדקנות העור המאופיין ב: קמטים, צניחת עור, יובש על גבי העור, צלוליטיס, עור דק במיוחד, נשירת שיער והחלשות הציפורניים...

הידלדלות הקולגן בסחוסי המפרקים יכולה לגרום לדלקת מפרקים (אוסטיאוארטריטיס) ולכאבי מפרקים ותנועתיות מוגבלת.

הדלדלות הקולגן יכולה לגרום בנוסף:

  • לאוסטיאופורוזיס.

  • להיחלשות דפנות כל הדם ודימומים שלהם. תהליך זה קורה למשל בחוסר חמור של ויטמין סי (צפדינה-SCURVY). מאחר שויטמין סי חיוני לייצור קולגן, חוסר שלו פוגע באיכות הקולגן עד לרמה שכלי הדם ממש "נשבר" ומדמם.

  • מחסור בקולגן יגרום לטרשת עורקים המאופיינת ברובד טרשתי – פלאק אשר יחסום לאיטו את כלי הדם. הפלאק לעיתים מאבד את יציבותו ויכול לפרוץ (RUPTURED PLAQUE) ולגרום להיווצרות של קריש דם ולחימה מיידית של זרימת הדם בעורק. כתוצאה מכך יגרם אותו התקף לב מפורסם.

  • הקטנה בייצור קולגן ברובד עצמו יכולה לגרום לרובד להיות לא יציב ולעליה בסיכון של כלי הדם להתבקע ולפרוץ.

הקולגן בשימושים קוסמטיים

צריכת קולגן בצורת אבקה ידועה בשנים האחרונות כדרך לשפר וליעל את מבנה הקולגן המרכיב את העור. המחקרים שנערכו הראו שיפור בגמישות העור, שיפור בצלוליט, שיפור בקמטים והגנה מקרינת שמש. מחקרים שנעשו על עכברים הראו שיפור בהחלמה מפצעים.

השיפור היה די מהיר, תוך מספר שבועות. מהמחקר עולה שמעבר לאספקה פשוטה לגוף של חומצות אמינו הייחודיות לקולגן (הידרוקסי פרולין והידרוקסי ליזין), צריכת הקולגן מפעילה גנים הקשורים לייצור קולגן. (15)

תעשיית הקוסמטיקה משתמשת שנים רבות בקולגן, אך רק לאחרונה התברר שהטיפול הפנימי בקולגן עדיף בהרבה ממריחה מקומית שכן האפקט המושג הוא כלל גופי אשר נראה מייד ולא רק מוגבל לקולגן שמרכיב את העור.

השפעת הקולגן על העצמות והמפרקים

המחקר מראה גם שקולגן יכול לעזור לאנשים הסובלים מכאבי פרקים. שבעה מחקרים קליניים נערכו לבדיקת השפעת הקולגן על בעיות שונות הקשורות למפרקים. תוצאות כל המחקרים היו חיוביות. מחקר שנערך בארה"ב בדק יעילות של קולגן הידרוליזט באתלטים שהתלוננו על כאבי מפרקים והראה שיפור ניכר בפרמטרים של כאב וטווחי תנועה. נראה שאכילת קולגן מעודדת גם את ייצור הקולגן הנמצא במפרקים וכך נותנת לנו כלי למניעת תהליך הידלדלות הקולגן במפרקים.

האם אכילת קולגן משפיעה גם על העצם?

במחקר שנערך בספרד על שישים ילדים הגיעו החוקרים למסקנה שאכילת קולגן כל יום תרמה לעיצוב מיטבי של העצמות לפי מספר פרמטרים ביוכימיים.

החשיבות הגבוהה של צריכה

קבועה ורציפה של קולגן

חברת ניפי יצרנית קולגן טרומרין מציגה 6 מחקרים שנעשו בבני אדם אשר מציגים באופן ברור את היתרונות בשל צריכת קולגן בנוגע ל:

  • עור הפנים ושיפור מראה הקמטים.

  • בריאות הסחוסים ושיפור במצבי אוסטאוארטריטיס.

  • בריאות כלי הדם.

​​

עד כאן אנחנו למדים שאכילה של קולגן או תיסוף התזונה עם אבקת קולגן יכולים לתמוך בייצור הקולגן בעור, במפרקים ובעצמות. אבל יתרונות הקולגן לא עוצרים כאן. לקולגן פרופיל ייחודי של חומצות אמינו שאין לאף חלבון או אבקת חלבון.

חשיבות תיסוף של גליצין:

כשלושים אחוז מקולגן בנויים מחומצת האמינו - גליצין. זוהי חומצת אמינו לא הכרחית, כלומר הגוף יכול לייצר אותה בעצמו והוא לא צריך לקבל אותה רק מהמזון. בתזונה רגילה אנחנו מקבלים כ-2 גרם גליצין ביום. המזון העשיר ביותר בגליצין הוא קולגן. במנה מומלצת של 10 גרם קולגן יהיו כ-3 גרם.

כמות הגליצין בביצה אחת תהיה כ-200 מ"ג (0.2 גרם). כמות הגליצין ב 25 גרם אבקת חלבון סויה תהיה כ-1000 מ"ג והכמות במנה ממוצעת (25 גרם) של אבקת מי חלב (WHEY PROTEIN) תהיה כ-400 מ"ג.

גליצין משמשת אותנו לבניית חלבונים רבים וגם כמתווכת במערכת העצבים המרכזית. אחד התפקידים החשובים ביותר של גליצין הוא בניית נוגד החימצון הפנימי העיקרי של הגוף – הגלוטטיון.

תיסוף התזונה עם גליצין יכול להעלות את רמת הגלוטטיון בגופנו. כמו שייצור הקולגן בגופנו יורד עם השנים כך גם רמת הגלוטטיון בגופנו יורדת עם השנים ובד בבד יורדת יכולת הגוף להתמודד עם עקה חמצונית ודלקת שנמצאים בבסיס המולקולרי של כמעט כל מחלה כרונית.

רמות נמוכות של גלוטטיון בגוף אופייניות לגילאים מבוגרים ולמחלות כרוניות עקשניות כמו: איידס, סוכרת, אלצהיימר, סרטן ועוד...

גליצין גם משמש במח כמתווך עצבי. במחקר קליני נתנו בין חצי גרם לשני גרם גליצין תוך שש שעות מתחילת שבץ מוחי למשך חמישה ימים. נצפה שיפור ניכר במעקב אחרי חודש בתמותה ותחלואה.

חוקרים שונים השתמשו בגליצין, עקב הפעולה המרגיעה שלו על מערכת העצבים המרכזית, בטיפול בסכיזופרניה בהצלחה.

מחקרים אחרים הראו את היעלות של מתן גליצין כטיפול בחוסר שינה (אינסומניה).


לאבקת קולגן יש השפעות שחורגות מעבר לתפקיד הפשוט שלהן כמספקות חומצות אמינו לגוף. לחומצות אמינו בודדות או לצבר קצר של מספר חומצות אמינו (פפטידים) יש השפעות מטבוליות כלל מערכתיות כמו למשל הורדת לחץ דם, איזון שומני הדם ושיפור המטבוליזם של הסוכר.

לסיכום אנחנו מבחינים במספר יתרונות ייחודיים שיש לג'לטין או לאבקת קולגן:

  • תמיכה בייצור קולגן בגוף במקומות כמו עור, פרקים וכלי דם.

  • דרך לצרוך חלבון עתיר בחומצות אמינו ייחודיות כמו גליצין (וגם הידרוקסי פרולין והידרוקסי ליזין).

  • דרך לצרוך חלבון נקי מאד וקל מאד לספיגה בהשוואה למאכל חיות משק (פרה, תרנגולת, הודו..) שמכילות אנטיביוטיקה, הורמונים וחיידקי סלמונלה.

  • דרך להתמודד עם הירידה בייצור קולגן עם הזדקנותנו.

נייצ'רס פרו ישראל (2014) בע"מ
כתובת: רח' גלגלי הפלדה 11, הרצליה  |  
שעות פעילות: א' - ה' 08:30-17:00
משרד: 1-800-07-11-33  |  הדרכה: 073-2768410  |  
פקס: 09-3731155  |  דוא"ל: info@naturespro.co.il

המידע הכלול באתר זה, אינו מהווה התוויה רפואית ו/או תחליף לכל טיפול תרופתי ו/או אחר. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא המטפל. המידע המופיע באתר זה מופנה לנשים ולגברים כאחד. אין להעתיק, לשכפל או להפיץ את הכתוב ברבים, ללא קבלת אישור מהחברה.

חפשו‭ ‬את‭ ‬המוצר‭ ‬עם‭ ‬העלה